Büszkeségeink – Bíró Eszter rólunk
Korai nyelvtanulás, ének és Helen Doron
Interjú Bíró Eszterrel
Bíró Eszter színésznő, énekesnő, aki színházi és filmes munkái, illetve világzenei szólólemezei mellett az utóbbi években Állati Zenés ABC című gyerekeknek szóló könyvével és lemezével arat osztatlan sikert a gyerekek körében. Az énekesnő 2014-ben Fonogram-díjat, 2015-ben Érték-díjat kapott, lemeze 2014-ben az év gyermek albuma lett. A művésznő már több alkalommal megosztotta érintőlegesen a véleményét a korai angoltanulás fontosságáról és eredményeiről, most arra kértük, hogy meséljen részletesen a személyes tapasztalatairól.
Mikor kezdett angolul tanulni?
Általános iskola felső osztályaiban kezdtem el angolul tanulni, az orosz mellett. Szüleim nyaranként be-beírattak 1-1 hetes angol kurzusokra, de ezek nem sokat számítottak. A rendszeresség nem volt meg, és a heti 2 óra nem sokra volt elég. A Radnóti Gimnáziumban aztán ének-angol tagozaton, magasabb óraszámban jobban ment – a fantasztikus pedagógus, Drozd Zsuzsa tanítványaként -, érettségiztem is angolból. Igazán akkor fejlődtem a legnagyobbat, amikor a Színművészeti Főiskola hallgatójaként felvételiztem egy new yorki színiiskolába, The American Musical and Dramatic Academy-be, és a felvételihez követelmény volt az amerikai TOEFL nyelvvizsga. 3 hónapon keresztül napi 2 órát tanultam, és ez elég volt a nyelvvizsgához. Aztán jött közel 3 év Amerikában eltöltött év, amikor igazán elmélyülhetett a nyelvtudásom.
Miért pont az angol?
Mindig is szerettem volna azon a nyelven beszélni, amelyet a legtöbb ember megért a világon. Emellett a zenei műfajok, amelyekben a szakmai életemben is mozgom, általában az angolszász kultúrából erednek.
Hány évesen vitte el gyerekeit angol órákra?
Kislányomat, Noát 1.5 évesen vittem el a hegyvidéki Helen Doron iskola órájára, kisfiam, Benji passzív résztvevőként babakorától részt vett az órákon. Ő csak később kezdett saját jogon angolra járni, mert sokkal mozgékonyabb és nehezen lehetett lekötni a figyelmét. Sokan körülöttem furcsállták a korai nyelvtanulást, de a látványos fejlődés eloszlatta a kételyeket. Noa tavaly 6 évesen felvételizett angolul, és ma már 2. osztályos, emelt szintű angol tagozaton, nagyon szépen beszél, alapszinten már ír és olvas is angolul.
Sokan úgy gondolják, hogy a gyermeknek először az anyanyelvén kell megtanulnia tökéletesen, és csak aztán, iskolás korban érdemes idegen nyelvet tanulnia. Erről mit gondol?
Szerintem ez is lehet út, de én úgy tapasztaltam, hogy 4 éves kor körül, amikor már biztosan beszél egy gyermek magyarul, kialakul egy gátlás a másik nyelv felé, nehezen kezd el másik nyelven kommunikálni, megértetni magát, amikor már ezt meg tudja tenni sokkal könnyebben a saját anyanyelvén. Ezért megkönnyíthetjük a gyermek nyelvtanulását, ha már pár évesen bevezetjük egy másik nyelvbe, így nem lesz számára meglepő a későbbiekben, hogy másféleképpen is kifejezheti a gondolatait, elképzeléseit. Egy amerikai kutatás szerint a gyermeknek, aki 3 éves kora előtt több nyelven tanult kommunikálni, kétszer vagy többször annyi agysejtje alakul ki, mint egynyelvű társának. Tehát a későbbiekben másban is előnyt élvezhet az, aki korán elkezd nyelvet tanulni. A Helen Doron angol tanítási módszerében az tetszett meg nekem, hogy a kommunikációra helyezi a legnagyobb hangsúlyt, vagyis ugyanúgy, ahogy az anyanyelv megtanulása esetében, a legalapvetőbb szituációkból és szókincsből indul ki, és ahogy nő a gyermek úgy bővíti a mondatszerkezeteket, szókincset és az aktuális korosztály számára érdekes témákat.
Elegendő a heti egy angol óra ahhoz, hogy a gyermek megtanuljon angolul?
Nem hiszem… Ahogy a saját tapasztalatom is mutatja, csakis a rendszeres és gyakori nyelvvel történő találkozás vezet eredményre. Ezért tartom jónak és gyakorlatias megoldásnak, hogy a Helen Doron módszerhez kapcsolódnak CD-k, DVD-k. A hanganyaggal való napi többszöri találkozás (akár passzív módon) könnyen beépül a nyelvismeretbe. Emellett én szoktam angolul sütni-főzni, társasozni a gyerekeimmel, mert a mindennapi életből lehet a legtöbbet elraktározni természetes módon.
Véleménye szerint nem baj, ha a szülő nem beszél tökéletesen angolul?
Szerintem nem baj, sőt a gyermekkel együtt újra lehet tanulni, és vissza lehet hozni kifejezéseket, fordulatokat a passzív szókincsből. Emellett jó szórakozás is, hiszen ez ugyanolyan közös játék a gyermekkel, csak közben ő észrevétlenül tanul is.
Mik a tervei a gyermekei további nyelvtanulása terén?
Noa már jó úton halad, az iskolában nagyon jó tanároktól és amerikai könyvekből tanul, bízom benne, hogy emellett pár év múlva új nyelvet kezdhet elsajátítani, amihez már most nagy kedve van. Benji egyelőre az óvodai Helen Doron órákon tanul, és reméljük őt is felveszik majd angol szakra.
Milyen új kihívások várják az év további részében?
A következő hetekben fejezzük be Födő Sándor “Fodo” zeneszerzővel, Hegyi György dalszövegíróval és Bakos Barbara illusztrátorral az Állati Zenés ABC 2. kötetét és 24 dalos nagylemezét. Ezt a lemezt is 1 évig készítettük, mint az előzőt, rengeteg energiát raktunk bele. Nagyon szeretem ezt az anyagot is, bízom benne, hogy a gyerekek tetszését is elnyeri majd a késő őszi megjelenéskor, illetve a december 5-i Stefánia Palotabeli lemezbemutató koncertemen.
https://www.youtube.com/watch?v=QerxjcchFnc#action=share
https://www.youtube.com/watch?v=7nvBBJZ3Of4#action=share
https://www.youtube.com/watch?v=dKkmyEeC-Io#action=share